Laura,
Jadviga
ZIŅAS
IZKLAIDE
VIDEO
VESELĪBA
IZGLĪTĪBA
LABDARĪBA
Laika ziņas Jelgavā
  • ZIŅAS
  • Jelgavas ziņas
  • Novadu ziņas
  • Politika
  • Komentāri
  • Ekonomikas ziņas
  • Kriminālās ziņas
  • Uzņēmēji runā
  • Dzīvesstils
  • Aculiecinieks
  • Sēru ziņas
  • Arhīvs
  • Jurista vārds
  • Portāls ziņo
  • SPORTS
  • IZKLAIDE
  • VIDEO
  • GRĀMATU APSKATS
  • VESELĪBA
  • IZGLĪTĪBA
  • LABDARĪBA

APTAUJA
Vai iepērkaties internetā? ..vairāk
Iepērkos tikai
internetā
Pa retam kaut ko
nopērku
Reizi vai divas
gadā iepērkos
Neiepērkos
internetā
Pirkumus veic citi
ģimenes locekļi




Psiholoģe: „Vērojiet, ko bērns dara internetā”

Raksts publicēts: 2016.11.22. 14:24:15
Raksta autors: Jelgavniekiem.lv

Nosūtīt
Ziņa redaktoram
Sagatavot izdrukai

Digitālajai pasaulei kļūstot par bērnu dzīves neatņemamu sastāvdaļu, vecāki saskaras ar jauniem izaicinājumiem, kam viņi bieži vien nav gatavi. To vidū ir pēkšņi emociju uzplūdi, kā cēloņi nav meklējami ģimenē vai apkārtējā vidē; to avots nereti ir digitālā telpa. Tajā ir tik daudz intensīvu stimulu, ka nenobriedušās bērna smadzenes ar visu informācijas daudzumu netiek galā. Kā rīkoties vecākiem? Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolas psiholoģe Judīte Iliško mudina vecākus rūpīgi vērot bērnus un ar viņiem daudz sarunāties, lai emocionālo ietekmi pamanītu laikus, pirms tā nav pārvērtusies problēmās. Jauno apvāršņu iepazīšana būs veiksmīgāka, ja vecāki nopietni pievērsīsies bērnu ievadīšanai digitālajā pasaulē, kā arī izvērtēs viedo ierīču, datoru un citu tehnoloģiju lietošanas paradumus ģimenē.

«Ideāli būtu pirmos divus dzīves gadus bērnam vispār nedot digitālās ierīces. Saprotams, ka arī vecāki vakaros ir noguruši, un viņiem ir nepadarīti darbi, tādēļ viedtelefons vai planšete šķiet ērta «atpirkšanās» no bērna, lai iegūtu laiku sev. Tomēr vecākiem jāapzinās, ka, digitālajai ierīcei kļūstot par nomierināšanas līdzekli, bērns neiemācīsies regulēt emocijas, un pusaudžu vecumā audzināšana būs vēl grūtāka,» stāsta psiholoģe. Viņa iesaka pirmos bērna soļus digitālajā pasaulē spert ciešā vecāku pavadībā – izvēlēties vecumam atbilstošu saturu, skatīties vai spēlēt un pārrunāt  virtuāli piedzīvoto. «Bērns emocijas mācās izprast caur vecākiem. Jo saprotamāk izskaidrosim un parādīsim mazajam, kā reaģēt uz piedzīvotajām situācijām, jo labāk viņš pratīs tikt galā ar savām emocijām,» uzsver J.Iliško.

Jāizprot un jāatbalsta bērna pieredze internetā
Ja bērns internetā sastapies ar saturu, kas viņu apbēdinājis, aizkaitinājis, samulsinājis, vai izraisījis citas negatīvas emocijas, vecākiem vispirms jācenšas noskaidrot un izprast iemeslu bērna reakcijai. «Vecākiem ir jāizrāda patiesa interese par bērna pašsajūtu, nodibinot acu kontaktu, paņemot aiz rokas, samīļojot un mudinot stāstīt, kas ir noticis. Bērns, izjūtot atbalstu un drošības  sajūtu, dalīsies ar saviem pārdzīvojumiem.  Nākamais solis ir izskaidrot, kā reaģēt uz notikušo un kā nākotnē tikt galā ar līdzīgām situācijām. Jo īpaši svarīgi tas ir pirmskolas vecuma bērniem, kuri vēl tikai iepazīst apkārtējo pasauli,» saka psiholoģe, brīdinot, ka, vienatnē spēlējot vecumam nepiemērotas spēles, bērni var iemācīties nepareizi reaģēt uz ekrānā notiekošo. Piemēram, agresīvas spēles vai video var mācīt risināt problēmsituācijas vardarbīgā veidā. Tādēļ vecākiem pēc iespējas biežāk jābūt bērna tuvumā, lai varētu komentēt un izskaidrot pieredzēto.

Internets – liels vilinājums, kas jāierobežo, ne jāaizliedz
Bērni mēdz sapriecāties par labiem sasniegumiem datorspēlēs, kā arī saskumt, interneta vietnēs redzot, ka citiem bērniem ir interesantākas rotaļlietas vai izklaides pasākumi. Pat ja mazais vēl neiet skolā, vecākiem jāsāk mācīt viņam kritiski izvērtēt informāciju. Piemēram, ka reklāmās dažādas rotaļlietas tiek attēlotas kā lielāks laimes avots, nekā tās patiesībā ir. Jo agrāk bērns pratīs atšķirt īstas vērtības no viltus, jo vieglāk viņam būs tikt galā ar digitālās pasaules informācijas straumi.

Emocionālo problēmu cēlonis var būt pie viedierīcēm pārāk ilgi pavadīts laiks. Bērna smadzenes ātri nogurst un nespēj tikt galā ar daudzajiem stimuliem, tādēļ viņš var kļūt satraukts, pat niķīgs. Taču pavisam liedzot piekļuvi digitālajām tehnoloģijām, vecāki nodarīs vairāk ļauna nekā laba. Tā kā bērns vēl neprot identificēt savu emociju cēloņus, viņš liegumu vērtēs kā mēģinājumu atņemt svarīgu viņa dzīves sastāvdaļu, tādēļ viedierīču izmantošanas laiku labāk mazināt pakāpeniski, aizvietojot to ar citām interesantām nodarbēm un rādot piemēru. Vecākiem jācenšas būt saprotošiem un atbalstošiem, taču nepiekāpīgiem. Jāņem vērā, ka niķi var izpausties arī sabiedriskās vietās, taču arī šādos gadījumos nedrīkst piekāpties, jo bērni ātri sapratīs, ka ar histērijas sarīkošanu citu cilvēku klātbūtnē var iegūt to, ko vēlas.

«Vecākiem vajadzētu saprast, ko tieši viņi vēlas ierobežot – pavadīto laiku, kādu konkrētu saturu, vai ko citu – un pie tā pieturēties. Bērns vienmēr gribēs vairāk un nekautrēsies to pieprasīt, taču vecākiem jābūt nelokāmiem. Ļoti palīdzēs arī, ja vecāki bērna klātbūtnē viedierīces lietos minimāli, tādējādi parādot, ka paši spēj tikt pāri kārdinājumam, un tātad to spēs arī atvase. Panākumus dos arī interesantu alternatīvu piedāvāšana, jo bērns izjūt dabīgu ziņķāri par pasaulē notiekošo, un iespēja iepazīt to pašam, viņam ātri palīdzēs aizmirst virtuālo izklaidi. Jāuzsver, ka īpaši pirmskolas vecumā bērniem ir svarīgs kontakts ar vecākiem, jo vecāki ir paraugs un ir svarīgi būt nozīmīgiem vecāku acīs. Ja pieaugušie spēj parādīt, ka dzīvē ir daudz interesantu lietu ārpus tehnoloģijām, bērni to labprāt pieņems,» saka J.Iliško.

Vārds E-pasts
Komentārs
Piekrītu noteikumiem
Komentāra ievietošanas noteikumi
  • par forumā ievietoto ziņojumu saturu ir atbildīgi to autori;
  • forumā publicētie viedokļi neatspoguļo JELGAVNIEKIEM.LV viedokli;
  • portāla administratoram ir tiesības bez brīdinājuma dzēst rupjus, reliģiski, politiski, rasistiski vai kā citādi aizskarošus ziņojumus, kā arī komentārus, kuri neatbilst izvēlētajai tēmai.




AUTOdoc.lv

0.89907908439636 55(0) - 0.20245504379272 2024.04.18. 15:12 http://www.jelgavniekiem.lv/?act=4&art=38984 ip: 172.70.130.203 usememcache: 1