Madara
ZIŅAS
SPORTS
IZKLAIDE
VIDEO
VESELĪBA
IZGLĪTĪBA
LABDARĪBA
Laika ziņas Jelgavā
  • ZIŅAS
  • Jelgavas ziņas
  • Novadu ziņas
  • Politika
  • Komentāri
  • Ekonomikas ziņas
  • Kriminālās ziņas
  • Uzņēmēji runā
  • Dzīvesstils
  • Portāls ziņo
  • Aculiecinieks
  • Sēru ziņas
  • Arhīvs
  • Jurista vārds
  • SPORTS
  • IZKLAIDE
  • VIDEO
  • GRĀMATU APSKATS
  • VESELĪBA
  • IZGLĪTĪBA
  • LABDARĪBA
APTAUJA
Vasara. Atvaļinājuma laiks. Kā pavadīsiet? ..vairāk
Nav man vasarā
atvaļinājuma
Atvaļinājumu
pavadīšu lauku
mājās, dārzā
Došos ceļojumā uz
ārvalstīm
Ceļošu pa Latviju
Nav vēl plānu kā
pavadīt
atvaļinājumu



Unikāla Montessori sistēma jūsu bērna attīstībai

Raksts publicēts: 2016.01.27. 07:34:25
Raksta autors: Jeļena Zaharova

Nosūtīt
Ziņa redaktoram
Sagatavot izdrukai
Galerija (17)

Pavisam nesen Jelgavā parādījusies unikāla iespēja apmācīt savus bērnus vecumā no 1,5 līdz 6 gadiem grupā un individuāli pēc Montessori sistēmas. Nosaukums šai apmācības sistēmai dots par godu 20.gadsimta sākuma itāļu pedagoģei Marijai Montessori, kura ieviesa bērnu audzināšanas sistēmu pēc patstāvības un bērna iekšējas brīvības viņa fiziskā, psiholoģiskā un sociālajā attīstībā.

Jaunā speciāliste Jana Cimaškeviča, kura strādā Bērnu attīstošā studijā “Pieci vēji” Jelgavā  (Filozofu 5-21, 2 stāvs), ir beigusi Rīgas Paula Stradiņa universitāti audiologopēda specialitātē, tajā pirmoreiz iepazīstot Montessori sistēmu. J.Cimaškeviča saņēmusi arī Montessori pirmsskolas pedagoga izglītību un pašlaik pilnveido savas zināšanas 1.Starptautiskajā Montessori kursā Latvijā bērnu skolas vecumposmam.

Pirmos gadus pēc studiju beigšanas Jana strādāja privātajā bērnudārzā, un tieši tur viņa nolēma mēģināt izmantot unikālu sistēmu bērnu attīstībai. "Vērojot bērnus bērnudārzā, redzēju, ka viņiem kaut kas pietrūkst, viņi garlaikojas un viņiem tiešām ir nepieciešams kaut kas vairāk, tāpēc sāku pamazām ieviest mācību elementus pēc unikālas sistēmas, un rezultāts nelika sevi gaidīt. Bērni aktīvi sākuši izrādīt lielāku uzmanību un interesi mācību procesam. Līdz bērnudārzam man bija pieredze strādāt ar bērniem, kuriem aizkavējusies attīstība, un tādas apmācības pozitīvi atsaucās bērnu attīstībā. Bet ar parastajiem bērniem tas notiek vēl ātrāk un efektīvāk. Tāpēc jau toreiz manī iedegās vēlme atvērt skolu, kur apmāca pēc unikālas Montessori sistēmas,” – stāsta Jana.

Nodarbības pēc Montessori metodikas notiek pēc 5 dažādiem blokiem: matemātika, valodas, sensoriskā audzināšana, praktiskā dzīve un kosmiskā audzināšana. Ir izstrādāti speciāli mācību materiāli, kuri palīdz ierosināt vispusējo attīstību. «Tas nav tikai parasti zīmuļi un krāsas, tie ir  speciālie priekšmeti, kas palīdz bērniem visu pamēģināt pēc taustes. Tāpēc kā galvenais metodikas princips – nevis no teorijas pie prakses, kā tas notiek citās mācību iestādēs, bet tieši otrādi – vispirms sniegt viņiem praktiskas zināšanas un prasmes, tad – teoriju. Tajā pašā matemātikā skaitļus un formulas vispirms jāsajūt, bet valodās katru burtu jāuzraksta uz speciālām, grumbuļainām tāfelēm, un tikai pēc tam - uz papīra ar krāsām vai smiltīs ar pirkstiņu. «Tikai pēc tam bērns iemācās rakstīt un lasīt to, kam viņš var pieskarties (ko viņš jau sataustījis). Bērniem ļoti patīk atpazīt burtus un ciparus ar aizvērtām acīm,» – skaidro pedagoģe. «Sensoriskā audzināšanā iesaistīt visi maņu orgāni. Tā ir oža un tauste, un mums ir siltuma cilindri, kas palīdz bērniem izjust temperatūras starpību, bariskās plāksnes – atšķirt svaru, bet augstumu un platumu var noteikt, strādājot ar bloku cilindriem, utt. Sensoriskās Montessori materiāli palīdz saprast, kas ir augstāk, zemāk, šaurāk, garāk, platāk utt. Kosmiskā audzināšana ietver tādus priekšmetus kā fizika, ķīmija, bioloģija, ģeogrāfija, planētu apmācība, bet, protams, bērnu līmenī. Fizika sevī ietver visdažādākos eksperimentus, piemēram, apgūstot priekšmetus, bērni paši nonāk pie secinājuma, kuri no tiem slīkst ūdenī, bet kuri - nē. Kad mums ir jāzina, cik daudz sniegā ir ūdens, bērni dodas laukā ar spainīšiem, paņem sniegu un kausē to telpā. Taču, lai noskaidrotu, cik daudz bija sniega un cik palika ūdens, ir jāzina cipari. Ja bērns nezina šodien, rīt viņš sāks interesēties par to.»

Visi priekšmeti un materiāli skolas klasēs izvietoti noteiktā secībā pēc Montessori sistēmas, lai bērni paši atrastu to, ko viņiem vajag un strādātu ar to. Tāpēc svarīgs moments šajā pedagoģijā – vērot bērnu un izveidot vidi, tad viņus ieinteresēt, lai konkrētais bērns paņēma to, ko vajag. Nodarbības notiek vairākās telpās, klases zonās, un apmācība veidota no vienkāršā uz sarežģīto – sākot ar roku mazgāšanu, lentītes sasiešanu un priekšmetu salikšanu līdz nodarbībām ar zinātni un eksperimentiem. Ja materiāls bērniem ir jauns, tad vispirms tiek veikta prezentācija, kur pedagogs stāsta, kas un kāpēc ir vajadzīgs. Pēc darba ar materiāliem tiek organizēta apmācību mākslas daļa, kad bērni zīmē, dzied, dejo un spēlē mūzikas instrumentus.

"Statistika visā pasaulē pierāda, ka bērni, kuri nodarbojās pēc Montessori sistēmas, ātrāk uztver, apstrādāta un spēj sameklēt informāciju. Viņi prot lietot to ātrāk gan dzīvē, gan praksē un mācību procesā. Mācībās no prakses līdz teorijai viens no atslēgas momentiem– tā ir prasme atrast informāciju un palīdzēt sev pašam bez pieaugušo palīdzības. Bērni iemācās pielietot jau esošās zināšanas un mācās domāt citādi. Bet galvenais – viņi grib izglītoties, uzzināt vairāk, taisīt sev daudz atklājumu, šādos bērnos ir vērojama lielākā interese par priekšmetiem skolā nekā viņu vienaudžiem. Taču tagad, diemžēl, bērnu interese par mācībām pazūd, viņi negrib uzzināt ko jaunu. Bet ieaudzināt mīlestību pret mācībām ir ļoti svarīgi, un Montessori sistēma palīdz to izdarīt", – stāsta pedagoģe.

Turklāt  mācības pēc unikālās sistēmas disciplinē bērnus un pilnveido viņu saskarsmes manieres. Viņi nekliedz viens uz otru un negrūstās. Ja kāds bērns uzskata, ka cits viņam traucē, viņš pienāks un mierīgi pateiks: "Paej nost, lūdzu. Tu man traucē." Disciplīna brīvībā – tas ir liels princips, kuru ir grūti saprast tradicionālo skolas metožu piekrītējam. Montessori  nosauc cilvēku par disciplinētu, kad viņš prot savaldīt ar sevi un saskaņot savu rīcību ar nepieciešamību sekot tam vai citam dzīves noteikumam – tas sniedz bērniem iekšējo brīvību un sapratni, kas ir atbildību par savu rīcību. Viņi iemācās ieklausīties un kļūst uzmanīgāki pret citiem cilvēkiem un savu uzvedību.

Nodarbības notiek divās valodās – krievu un latviešu. Ir iespēja strādāt individuāli  ar bērniem, kuriem kavēta attīstība. Tomēr, ja pedagogs redz, ka bērns jau ir kļuvis patstāvīgāks un jau orientējas vidē, viņu var iekļaut komandā, lai viņš varētu sociālizēties. Bet tas notiek ar citu bērnu vecāku piekrišanu.

Pirmās nodarbības notiek individuāli ar katru bērnu, lai saprastu viņa spējas,  dotu iespēju strādāt ar materiāliem un pamazām pierast pie vides. Pēc tam nodarbības var notikt arī grupās.

Lai iegūtu sīkāku informāciju, tajā skaitā arī par apmācību maksu, jūs varat sazināties ar pedagoģi pa tel. 26892988.

 


Vārds E-pasts
Komentārs
Piekrītu noteikumiem
Komentāra ievietošanas noteikumi
  • par forumā ievietoto ziņojumu saturu ir atbildīgi to autori;
  • forumā publicētie viedokļi neatspoguļo JELGAVNIEKIEM.LV viedokli;
  • portāla administratoram ir tiesības bez brīdinājuma dzēst rupjus, reliģiski, politiski, rasistiski vai kā citādi aizskarošus ziņojumus, kā arī komentārus, kuri neatbilst izvēlētajai tēmai.

AUTOdoc.lv

0.72615694999695 56(0) - 0.49860262870789 2020.08.09. 11:06 http://www.jelgavniekiem.lv/?act=4&art=37239 ip: 34.238.248.103 usememcache: 1