|
|
Laika ziņas Jelgavā |
|
|||||||||
JAUNĀKIE |
Pašvaldībai jāizdara grūta izvēle par biļešu cenu (6)Raksts publicēts: 2014.06.25. 17:26:02Raksta autors: jelgavniekiem.lv Nosūtīt Ziņa redaktoram Sagatavot izdrukai Jelgavas pilsētas pašvaldība nonākusi sarežģītas izvēles priekšā attiecībā uz sabiedrisko transportu pilsētā – turpināt dotēt starpību pašizmaksai un biļešu cenai no nodokļu maksātāju naudas, domāt par reisu skaita samazināšanu vai celt biļešu cenas. Ceturtdien domes deputāti lems par biļešu cenu kāpumu, kas ir piemērotākais risinājums minētajai problēmai, domājot ilgtermiņā. Līdz šim biļetes cena Jelgavas pilsētas maršruta autobusos bija 0,70 eiro, taču, kā skaidro SIA «Jelgavas autobusu parks» valdes loceklis Pēteris Salkazanovs, pašizmaksa vienam pasažierim ir krietni augstāka, piemēram, pagājušajā gadā tā sasniedza 1,24 eiro. «Tas nozīmē, ka starpību sedz pašvaldība no nodokļu maksātāju naudas, un sanāk, ka tie, kuri neizmanto sabiedrisko transportu, maksā, lai citi varētu lētāk izmantot pakalpojumu», uzsver P.Salkazanovs. Parēķinot pašvaldības kopējās izmaksas šīs starpības segšanai, summa ir iespaidīga – mērāma vairākos miljonos eiro, ko būtu iespējams izmantot citiem mērķiem, piemēram, jaunu darba vietu radīšanas sekmēšanai vai izglītības vides kvalitātes uzlabošanai. Tieši tādēļ pieņemts šis sarežģītais lēmums – paaugstināt pilsētas autobusu biļešu cenas. Ja biļešu cenas netiktu celtas, P.Salkazanovs neizslēdz maršrutu skaita samazināšanu, kas pasažieriem varētu būt vēl sāpīgāk. Jāpiebilst, ka jau šobrīd vairākās citās pilsētās, piemēram, Ventspilī pilsētas autobusu biļetes ir dārgākas (maršrutiem, kuri brauc uz mazdārziņu teritoriju – 1,20 eiro, pilsētas robežās atkarībā no maršruta - no 0,70 līdz 0,90 eiro). Pilsētas sabiedriskā transporta biļešu cenu kāpums drīzumā visticamāk piemeklēs arī Liepāju, jo tur paredzēts iegādāties jaunus autobusus, kas palielinās biļetes pašizmaksu. Pasažieriem – vairākas iespējas TIklīdz dome būs pieņēmusi lēmumu par biļešu cenu kāpumu, ikviens iedzīvotājs, neatkarīgi no deklarētās dzīves vietas adreses, varēs doties uz SEB banku, lai tur noformētu Jelgavas pilsētas iedzīvotāju karti. Bankā tiks atvērts konts, kurā jāieskaita nauda par braucieniem, savukārt kartes lietošanas izmaksas pirmajā gadā sedz SIA «Jelgavas autobusu parks». Sākot ar otro gadu, kartes lietošanas izmaksas jāmaksā pašam lietotājam, taču tie ir 1,42 eiro, kas Latvijā ir pati zemākā elektroniskās norēķinu kartes maksa. Šo karšu īpašnieki par vienu braucienu pilsētas autobusā maksās 0,85 eiro. Otrs risinājums ir piemērots tiem, kuri autobusu izmanto vairākas reizes dienā – mēnešbiļete. Līdz šim tās cena bija 28 eiro, bet ar 1.augustu plānots to palielināt līdz 34 eiro. Mēnešbiļetes cena aprēķināta, paredzot 40 braucienus pa 0,85 eiro, savukārt jau 41.brauciens ir bez maksas. Tā kā mēnešbiļete nav personalizēta, tad to var izmantot vairāki ģimenes locekļi, tādējādi samazinot izmaksas par sabiedriskā transporta lietošanu. Pēc izmaiņām spēkā būs arī līdzšinējās atlaides pensionāriem (16 braucieniem mēneša laikā pusi no biļetes cenas sedz pašvaldība), kā arī skolēniem – 80% no biļetes cenas, ja braucienu skaits dienā nepārsniedz piecus. Ņemot vērā iecerētās cenu izmaiņas, skolēniem par vienu braucienu 14 eirocentu vietā būs jāmaksā 17 eirocenti, bet, ja braucienu skaits dienā pārsniegs piecus – 0,85 centi par katru nākamo braucienu, sākot ar sesto. No biļešu cenu kāpuma pozitīvas izmaiņas sajutīs SIA «Jelgavas autobusu parka» šoferi – P.Salkazanovs viņiem prognozē 5 – 7% algu kāpumu. «To diktē tirgus. Ja Eiropā autobusa šoferis saņem aptuveni 2000 eiro, bet pie mums – 900 eiro, loģiski, ka nevaram konkurēt. Salīdzinājumam varu minēt, ka, piemēram, Norvēģijā viena kilometra sabiedriskā transporta pašizmaksa ir pieci eiro, Latvijā – viens eiro, un šī atšķirība praktiski ir tikai dēļ algām, jo degviela un rezerves daļas maksā aptuveni tikpat», piebilst SIA «Jelgavas autobusu parks» valdes loceklis. Nepieciešamību celt algas autobusu šoferiem atbalsta arī Satiksmes ministrija. Jāpiebilst, ka, piemēram, Stokholmā, kur arī viena kilometra pašizmaksa ir augsta, autobusa biļetes cena pasažierim no ostas līdz pilsētas centra ir 4 eiro. Norēķini skaidrā naudā maksā dārgāk SIA «Jelgavas autobusu parks» arī uzskata, ka bezskaidras naudas norēķini būtu izdevīgāki, jo skaidrās naudas inkasācija prasa ļoti lielus tēriņus, tādējādi paaugstinot biļetes cenas pašizmaksu. «Eiropā sabiedriskajā transportā praktiski visur ir paredzēti norēķini bezskaidrā veidā, bet Latvijā cilvēki visai kūtri izmanto iespējas, norēķināties ar kartēm. Ja salīdzinām datus, tad Eiropā bezskaidrā veidā norēķinās 80% iedzīvotāju, bet Latvijā – 37%. Tiesa, pēc eiro ieviešanas šis procents mūsu valstī ir nedaudz palielinājies», piebilst P.Salkazanovs. Šobrīd SIA «Jelgavas autobusu parks» vēlas ieviest sistēmu, kad pasažieri par braucienu autobusā varēs norēķināties ar jebkuru bankas karti, taču, lai to izdarītu, bankām nepieciešams saņemt starptautisko sertifikātu šim pakalpojumam, tādēļ process ir aizkavējies. P.Salkazanovs gan prognozē, ka nākamajā gadā šai sistēmai vajadzētu sākt darboties. Plānots, ka ar šādu maksājumu karti pasažieris par braucienu sabiedriskajā transportā varēs norēķināties ne tikai Jelgavā, bet arī citās pilsētās, piemēram, Jūrmalā, Rēzeknē, Liepājā un Salaspilī. Uz bezskaidras naudas norēķiniem par biļetēm sabiedriskajā transportā iecerējis pāriet Ozolnieku novads, un apspriešanā šis jautājums ir arī Jelgavas novadā. Nereti SIA «Jelgavas autobusu parks» saņēmis pārmetumus, kādēļ elektronisko karšu ieviešanā piesaistīta banka, nevis izveidota sava sistēma, kā tas ir Rīgā. Taču tam ir visai praktiski apsvērumi – ieviešos savu sistēmu, izmaksas ir krietni augstākas, savukārt banku apkalpotā sistēma ļauj līdzekļus ieguldīt citu mērķu realizācijā. Te jāatgādina, ka SIA «Jelgavas autobusu parks» šobrīd ir modernākais un jaunākais autobusu parks Latvijā, piedāvājot pasažieriem daudz ērtāku un drošāku pārvietošanos, par ko tas saņēmis arī vairākas kvalitātes balvas. Runājot par biļešu cenām sabiedriskajā transportā, izmaiņas jau drīzumā varētu skart arī citus pārvadātajus. Sabiedriskā transporta padome, kas plāno sabiedriskā transporta kustību un izmaksas reģionos, šobrīd pēc neoficiālas informācijas plāno tarifu izlīdzināšanu plānošanas reģionos. Maz ticams, ka šīs izmaiņas varētu skart mikroautobusu Jelgava – Rīga biļešu cenas, taču visdrīzākas tarifu izlīdzināšana liks cenas celts SIA «Migar» apkalpotajos reisos Jelgavas novadā.
Komentāra ievietošanas noteikumi
|
|